Średniej wielkości maszyna budowlana potrafi osiągać cenę kilkuset tysięcy złotych. Jej zakup to jednak dopiero początek wydatków, bo prędzej czy później w każdym eksploatowanym urządzeniu pojawi się jakaś awaria. Jest to równie nieuniknione, co niedogodne, bo każde nieoczekiwane wyłączenie maszyny z ruchu powoduje automatycznie zaburzenie harmonogramu budowy. Ile wynosi koszt naprawy maszyny budowlanej?

Dzisiejsze maszyny budowlane mają szereg różnych zastosowań – używa się ich nie tylko przy samej budowie, ale także rozbudowie, odbudowie, nadbudowie, remoncie, montażu, a nawet rozbiórce danego obiektu. I choć można podzielić je na przynajmniej kilkanaście kategorii, to najważniejsze są przede wszystkim te maszyny, które wykorzystuje się do robót ziemnych, czyli koparki, ładowarki łyżkowe oraz spychacze. Co je łączy? To, że wszystkie mogą ulec awarii.

Spokojnie, to tylko awaria

Maszyny budowlane przypominają ludzi: wraz z wiekiem mają coraz więcej problemów z bezproblemowym działaniem i stają się bardziej podatne na rozmaite poważne awarie. Większość usterek wynika bezpośrednio z niewłaściwej lub nadmiernej eksploatacji niektórych części, ale pewnych awarii zwyczajnie nie da się uniknąć. To zła wiadomość dla właścicieli firm budowlanych, bo każda poważna usterka generuje dodatkowe koszta. Nie chodzi tylko o samo naprawienie maszyny budowlanej, kupno różnych części zamiennych i wynajęcie maszyny zastępczej, ale także bolesną karę za opóźnienia w terminach prac.

Ile konkretnie kosztuje naprawa maszyny budowlanej? Stawki różnią się w zależności od rodzaju usługi, dnia i miejsca jej wykonywania, ilości poświęconego na to czasu oraz wielkości samej maszyny. Przykładowo godzinna naprawa małej koparko-ładowarki lub ładowarki w miejscu jej pracy to wydatek rzędu 100zł. Tańsze o 10-20zł są naprawy w warsztacie, ale nie zawsze istnieje fizyczna możliwość dostarczenia do niego uszkodzonej maszyny. Pamiętajmy, że trzeba się liczyć z różnymi dodatkowymi opłatami, np. za pracę na żądanie klienta w dniach wolnych od pracy (70zł/h) lub poza godzinami 8.00-16.00 (50zł/h). Swoje kosztuje również specjalistyczna diagnostyka (120zł/150zł w zależności od rozmiaru maszyny) oraz dojazd i powrót samochodu serwisowego (2zł/km) wraz ze zespołem mechaników (50zł/h).

Części oryginalne, używane, a może zamienniki?

Naprawa maszyny budowlanej to jedno, ale do tego wszystkiego trzeba doliczyć także koszt części zapasowych. Te oryginalne są droższe, dają za to gwarancję długiej i bezawaryjnej pracy. Z kolei zamienniki z reguły osiągają cenę niższą o około 65-70%, jednak ich trwałość często pozostawia wiele do życzenia. Pewnym wyjściem z sytuacji może być zakup używanych części. Te w dobrym stanie bywają tańsze od nowych egzemplarzy o około 75%. Niestety kupno części z drugiej ręki wiąże się z pewnym ryzykiem, bo określenia takie jak „lekko użyty” lub „prawie nowy” bywaja bardzo względne. Niemniej stan większości części do maszyn budowlanych da się zwykle ocenić przed ich ostatecznym zakupem.

Logo powers partner Artykuł opublikowany dzięki PowersPartner.pl
Powers Partner Sp. z o.o. specjalizującej się w serwisie i sprzedaży części zamiennych do maszyn budowlanych. Firma oferuje części nowe i używane do Volvo, CAT, JCB, Komatsu i innych.
Artykuł gościnny

Artykuł gościnny

Treści gościnne mogą zawierać lokowanie produktów bądź usług. Wykorzystywane materiały graficzne dostarczane są przez partnerów serwisu. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części jest surowo zabronione.

Zostaw komentarz

*